۱

محصولات خاص را هدف قرار دهید. به جای تمرکز بر یک خط کامل تولید، بر محصولات خاص تمرکز کنید تا پیش بینی تقاضا راحت تر شود. به عنوان مثال، اگر در حال بررسی لباس های زمستانه هستید، دستکش را مرکز توجه خود قرار دهید. محصولی را انتخاب کنید که با کمترین میزان فروش بیشترین مقدار سود یا حداقل هزینه ی اولیه را بازپس دهد.

۲

طرح های بازاریابی خود را بررسی کنید. هر نوع کمپین بازاریابی یا تبلیغات فروش می تواند تقاضا برای محصول شما را افزایش دهد. به داده های گذشته نگاه کنید و ببینید کدام استراتژی موفق تر بوده است. بررسی کنید از بین تخفیف های ویژه یا فروش در تعطیلات یا ارائه ی اشانتیون کدامیک موفق تر بوده اند.

۳

شاخص های کلیدی را ارزیابی کنید. عوامل تاثیرگذار بر نوسان در تقاضای مشتریان را ارزیابی کنید. شاخص های کلیدی عبارتند از عوامل جمعیتی و محیطی. جمعیت شامل سن، جنس، محل، و هر مجموعه ی دیگر از ویژگی های فردی می شود. عوامل محیطی تاثیرگذار بر تقاضا می تواند زمستان سخت یا نامساعد بودن محل عبور و مرور محل کسب شما باشد.

۴

بازار را بررسی کنید. رقبا، مشتریان، بانکداران، و اعتباردهندگان در بازار را بررسی کنید. وضعیت رقبای خود را از نظر فروش عمده یا تبلیغات بررسی کنید.

۵

به ماه های گذشته نگاه کنید. ماه های اخیر و ایام تعطیل سال را برای بررسی واریانس فروش سالانه ارزیابی کنید. این کار به شما در تعیین نوسانات سالانه و فصلی کمک می کند. کسب و کار همیشه به دلیلی رونق پیدا می کند و یک تاجر هوشمند دلیل آن را می یابد. به عنوان مثال ممکن است استراتژی «یکی بخر، یکی رایگان هدیه بگیر» در شروع سال تحصیلی جواب داده باشد. در پیش بینی تقاضا این استراتژی را در نظر بگیرید.

۶

از مشتریان نظرسنجی کنید. می توانید از راه های مختلفی مانند نظرسنجی تلفنی یا ایمیلی، بررسی آماری از سابقه ی سفارش مشتریان و روند بازار اطلاعات باارزش و قابل اعتمادی کسب کنید. از افراد در مورد روش های خرید و علایقشان در حوزه ی تجاری شما نظرخواهی کنید. نظرات آنها را به شرایط خود تعمیم دهید و استراتژی های مناسبی تعیین کنید یا بسته به خواسته های آنها برخی مسائل را تغییر دهید.

۷

از آزمون بازاریابی استفاده کنید. از این روش در مراحل اولیه ی توسعه محصول استفاده کنید. منطقه ای کوچک، منزوی و با جمعیت مورد هدف خودتان را انتخاب کنید. تمام مرحله طرح بازاریابی خود را از جمله تبلیغات، عرضه و برنامه های توزیع اجرا کنید. آگاهی از محصول، نفوذ، سهم بازار و فروش کل را ارزیابی کنید. بر اساس اطلاعات به دست آمده استراتژی خود را تغییر دهید تا در فروش واقعی دچار مسائل کمتری شوید.

۸

از هیئتی از مصرف کنندگان میزبانی کنید. گروه کوچکی از مشتریان بالقوه را در یک اتاق جمع کنید و محصول خود را به آنها بدهید و از آنها بخواهید در مورد ان صحبت کنند. این نظرها در رفع نواقص محصول و تطابق آن با نیازهای مشتری سهم زیادی دارد.

۹

نتایج خود را گردآوری کنید. بعد از جمع آوری داده، جدول و یا نموداری بکشید و به وسیله ی آن تقاضا را پیش بینی کنید. برای کشیدن یک نمودار خطی، ماه ها را در محور افقی و تقاضا برای کالا را در محور عمودی قرار دهید. بدین ترتیب متوجه می شوید که در کدام ماه به محصول بیشتری نیاز دارید.

۱۰

نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید. اکنون نتایج جدول بندی شده و نتایج علایق مشتری را در اختیار دارید. به وسیله ی این اطلاعات عوامل کاهش یا افزایش تقاضا، فصل های فروش بیشتر و کمتر، انتظارات مشتری و روش های فروش بهتر را در دست دارید. از این اطلاعات در ایجاد یک استراتژی موفق کمک بگیرید.

۱۱

علاوه بر این، به عقب برگردید و دقت پیش بینی خود را ارزیابی کنید. آیا به پیش بینی خود خوشبین هستید؟ چه مقدار خطا در پیش بینی مورد انتظار شما است؟ پیش بینی خود را با دیگر متخصصان این حوزه در میان بگذارید و از آنها در مورد صحت آن نظرخواهی کنید. در آخر پیش بینی و استراتژی خود را دائما با توجه به اوضاع فعلی بازار و تغییر در سلیقه و قدرت خرید مشتری اصلاح کنید.

مراجع

www.wikihow.com

No votes yet.
Please wait...
به اشتراک گذاری

درباره نویسنده

کارشناس مترجمی انگلیسی از دانشگاه اصفهان و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه کاشان

شما هم نظر دهید