تماس تلفنی برای فروش محصول می تواند استرس زیادی به شما وارد کند. در این روش، متقاعد کردن شنونده و جلب اعتماد وی بسیار دشوار است. موفق شدن در این راه به امادگی، مقاومت، و تمرین زیاد نیاز دارد. با کمی تمرین هر کس در این راه می تواند به یک متخصص تبدیل شود.

۱

قبل از تماس تمرکز کنید. قبل از پاسخگویی فرد حرف های خود را مرور کنید. متنی را آماده کنید و پیش روی خود قرار دهید و چند بار از روی آن بخوانید. از آرامش محیط، دوری از عوامل حواس پرتی و راحتی در صندلی خود اطمینان حاصل کنید.

۲

روح و روان خود را آماده کنید. روش های مختلف برای افزایش اعتماد به نفس خود را امتحان کنید. برخی از تکرار متن و تکرار عبارت موفق می شوم اعتماد به نفس می یابند. برخی دیگر تنها باید در محیطی آرام بنشینند و به خود آرامش بدهند. برخی دیگر هم از مرور کل روند و اتفاقات احتمالی پشت تلفن آمادگی به دست می آورند.

۳

خود را سرحال نگه دارید. آب یا نوشیدنی های انرژی زا، میوه و میان وعده های کوچک را در دسترس خود قرار دهید. بدین صورت حتی با کلی حرف زدن هم می توانید خود را سرحال نگه دارید. در بین تماس های تلفنی کمی آب و میان وعده بخورید تا ذهن و صدای خود را آماده نگه دارید.

۴

یک مسابقه گروهی راه بیاندازید. در تیم خود، نموداری درست کنید و هر کس که بیشترین تعداد تماس تلفنی و بیشترین فروش را داشته است مشخص نمایید. جایزه ای مانند بلیط سینما، شهربازی یا حتی در صورت امکان جایزه ای بزرگ تر برای وی تعیین کنید.

۵

یک سلام و احوال پرسی استاندارد و حرفه ای داشته باشید. به جای اینکه فقط سلام کنید و بلافاصله حرف های خود را شروع کنید، روز بخیر بگویید، احوال فرد را بپرسید، خود را معرفی کنید و سپس در مورد کسب و کار خود توضیح بدهید.

۶

متن را دنبال کنید. داشتن متن از قبل خیلی به شما کمک می کند اما خواندن از روی آن ممکن است به مصنوعی بودن صدا و تپق ختم شود. بهتر است متن را جلوی چشمانتان قرار دهید و تنها نکات کلیدی را به خاطر بسپارید، اما از جملات خود استفاده کنید تا طبیعی تر جلوه کنید.

۷

از شنونده به خاطر اینکه وقت باارزشش را در اختیار شما قرار داده تشکر کنید و به او قول بدهید بیش از چند دقیقه وقت او را نمی گیرید.

۸

چشم انداز محصول خود را مشخص کنید. دلیل این تماس تلفنی را با یک سوال مشخص کنید و برای مثال به او بگویید آیا به محصولی نیاز دارید که هزینه های حسابداری را در عین حفظ کیفیت کاهش می دهد؟ سعی کنید تا حد امکان در کمترین وقت ممکن بیشترین مزایای محصول خود را برای مشتری توضیح دهید.

۹

به وی اطمینان دهید. روش های فروش و پرداخت اینترنتی را برای وی توضیح دهید و تضمین خود برای ارسال محصول و گارانتی آن در صورت بروز مشکل را توضیح دهید.

۱۰

در زمان درست تماس بگیرید. تماس های تلفنی که در زمان نامناسب انجام می گیرند باعث آزار مشتری و عدم توجه وی می شوند. پنج شنبه عصر و جمعه، صبح زود و عصر دیرهنگام زمان مناسبی برای انجام مکالمه ی تلفنی نیستند.

۱۱

ناامید نشوید. در این راه با پاسخ های منفی، بهانه، رفتارهای بد و حتی قطع ناگهانی تلفن زیاد رو به رو می شوید. کمیت نقش مهمی در این راه بازی می کند. هر چه تعداد تماس ها بیشتر باشد، موفقیت شما در این بین افزایش می یابد. نگران افراد بی ادبی که پشت خط هستند نباشید. آنها را از ذهن خود پاک کنید و ادامه دهید. هر چند ناسزا شنیدن سخت است، اما رسیدن به فروش و پاسخ مثبت تمام این سختی ها را از بین می برد.

مراجع

http://www.wikihow.com/Be-Successful-Making-Telephone-Sales

No votes yet.
Please wait...

به این مطلب چه نمره‌ای می‌دهید؟

به اشتراک گذاری

درباره نویسنده

کارشناس مترجمی انگلیسی از دانشگاه اصفهان و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه کاشان

شما هم نظر دهید