با کمال تعجب، حتی کسانی که رژیم غذایی سالمی را دنیال می کنند در معرض ابتلا به فرسایش اسیدی دندان های خود هستند. فرسایش اسیدی می تواند دندان های شما را به دما حساس کند . احتمال پوسیدگی را افزایش دهد. خوشبختانه با رعایت کردن برخی اصول می توانید از دندان های خود محافظت کنید.

با کمال تعجب، حتی کسانی که رژیم غذایی سالمی را دنیال می کنند در معرض ابتلا به فرسایش اسیدی دندان های خود هستند. فرسایش اسیدی می تواند دندان های شما را به دما حساس کند . احتمال پوسیدگی را افزایش دهد. خوشبختانه با رعایت کردن برخی اصول می توانید از دندان های خود محافظت کنید.

نوشیدنی الکلی، هرگز

نوشیدنی های الکلی به خصوص شراب (سفید یا قرمز) برای دندان بسیار مضر هستند. به خصوص اگر کمی شیرین شده باشند، ترکیب این دو برای دندان بسیار مخرب است.

از مصرف نوشابه های گازدار صرف نظر کنید

این نوشیدنی ها که حجم زیادی قند و co2 دارند باعث تضعیف مینای دندان می شوند. این نوشیدنی ها جنبه ی مثبتی که ندارد هیچ، به سرعت باعث تخریب مینای دندان می شوند. اسیدهای خورنده مانندد فسفریک، مالیک، سیتریک، تارتاریک اسید از مجرمان اصلی این امر هستند.

از نوشیدنی های ورزشی به شدت دوری کنید

مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی های ورزشی حتی از نوشانه و نوشیدنی های انرژی زا برای دندان مخرب تر هستند. آنها حاوی مقادیر زیادی از اسید سیتریک، قند و کافئین اند که نه تنها به مینای دندان بلکه ریشه نیز آسیب می رسانند.

آب میوه را محدود کنید

در حالی که آب میوه سرشار از ویتامین ها است اما در عین حال حاوی مقدار زیادی از قندهای طبیعی و بیشترین محتوای اسیدی است. پس از مصرف آب میوه حتما دهان خود را به خوبی بشویید.

از نوشیدنی های مضر دوری کنید

این نوشیدنی ها، از جمله کافئین و الکل، باعث کم شدن آب بدن می شوند که به نوبه خود باعث کاهش اثرات سودمند بزاق می گردند. بزاق با ایجاد پوششی روی مینای دندان که ph محیط را تعدیل می کند از آن محافظتت کرده و کمبود آن باعث فساد دندان می شود.

آب نبات نخورید

اگرچه معلوم است، اما بهتر است مجددا گفته شود: آب نبات برای دندان شما خوب نیست. علاوه بر اینکه قند آب نبات بسیار بالا است، مواد چسبنده ی آن به دندان می چسبند و بزاق قند آن را به اسید تبدیل می کند.

از سس سالاد حاوی سرکه کمتر استفاده کنید

این امر به ویژه برای کودکان و نوجوانان، که مینای دندان آنها هنوز بالغ نشده است، ضروری است. سرکه از مخرب ترین مواد اسیدی خوراکی است و باعث افزایش احتمال فرسایش اسیدی دندان می شود. بنابراین بعد از مصرف سس ها یا غذاهای حاوی سرکه دهان خود را به خوبی بشویید. وجود سرکه را در مواد غذایی دیگر مانند چیپس و ترشی نیز مد نظر قرار دهید.

بعد از خوردن میوه ها حتما دهان خود را بشویید

گریپ فروت و لیمو از بدترین میوه های این گروه هستند زیرا حاوی بیشترین مقدار اسید هستند. از آن بدتر میوه های خشک است که به خاطر ساختار فیبری خود به دندان می چسبند و در ترک های دندان نفوذ کرده و با تبدیل شدن قند به اسید اثری مخرب بر دندان دارند. فراموش نکنید که گوجه، چه به صورت دست نخورده و چه به شکل فرآوری شده در فرم سس، هم نوعی میوه ی اسیدی است.

در فواصل منظم آب بنوشید

با این کار علاوه بر تامین آب بدن و درخشندگی پوست، به تولید بزاق و تعدیل ph دهان نیز کمک می کنید.

دهان خود را با جوش شیرین بشویید

برای کاهش اسیدیته، دهان خود را به طور منظم با محلول یک قاشق چای خوری جوش شیرین در آب بشویید.

از نی استفاده کنید

برای کاهش تماس دندان با نوشابه و نوشیدنی های اسیدی نی را در انتهای دهان خود قرار دهید. هر چند این راه کاملا موثر نیست، اما به هر حال بهتر از هیچ است.

منبع:  WikiHow , کلینیک دندانپزشکی پردیس

No votes yet.
Please wait...

به این مطلب چه نمره‌ای می‌دهید؟

به اشتراک گذاری

درباره نویسنده

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی پردیس واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان در 7 روز هفته و 365 روز سال به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی به مراجعان محترم است. تلفن: 22885546

شما هم نظر دهید