دستاوردهای فعالیت های هنری اعم از آثار هنرهای تجسمی (نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و …) و یا هر نوع خلاقیت و آفرینش هنری دیگر، بدون ارائه به مخاطب یا مصرف کننده نمی تواند مطلوبیت یابد و در نتیجه از گسترش و توسعه بازمی‌ماند. صاحب نظران بازاریابی عمیقاً معتقدند بازاریابی هنر باید مرزها و نقاط اشتراک خود را با مبانی عام بازاریابی تجاری بشناسد. یکی از تفاوت های بازاریابی متعارف و بازاریابی هنر در این است که بازاریابی متعارف یا تجاری به تقاضای بازار واکنش نشان می‌دهد، در حالی که بازاریابی هنر، تمرکز خود را بیش و پیش از رفتار بازار، بر اثر هنری هنرمند قرار می‌دهد.

یکی از اهداف گالری ها و نگارخانه‌ های هنری نیز علاوه بر فراهم نمودن شرایط استاندارد نمایش آثار، کمک به فروش آثار هنرمندان است. در واقع هنرمند می‌بایست از دغدغه‌های فروش آثار به‌دور باشد تا بتواند تمام تلاش، تمرکز و وقت خویش را صرف خلق اثر هنری نماید. امروزه با رواج و گسترش اینترنت، شاهد ظهور گالری‌های آنلاین هنری نیز هستیم. همچنین به موازات آن فروشگاه‌های آنلاین آثار هنری نیز به تدریج در چند سال گذشته پا به عرصه گذاشته‌اند که از مزایای آن می‌توان به فراتر رفتن از مرزها و محدودیت‌های فیزیکی و جذب مخاطبان بسیار بیشتری را اشاره کرد. پس به منظور فروش آثار خود گام‌های زیر را بردارید:

۱- آرشیو منظمی از آثار خود تهیه کنید.

ارائه‌ی قوی یک اصل مهم در بازاریابی ست. تا آنجا که ممکن است سعی کنید پیش از مذاکره با گالری‌ها برای نمایش آثار یا خریداران، آرشیو منظمی از آثار خود را تهیه نمایید. از آثار خود تصاویر با کیفیتی تهیه کنید و به یاد داشته باشید که گوشی‌های موبایل وسیله مناسبی برای عکسبرداری از آثار نیست. اولین مواجهه گالری‌داران و یا خریداران اینترنتی از طریق مشاهده تصویر اثر ( و نه خود اثر) می‌باشد پس سعی نمایید عکس‌برداری از آثارتان را با یک دوربین حرفه‌ای به همراه وسایل نورپردازی انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که اطلاعات مورد نیاز را (اعم از عنوان، ابعاد و مدیوم‌های استفاده شده) برای هر اثر ذکر کنید.

۲- آثار خود را برای نمایش به گالری‌ها ببرید.

گالری فضایی ست که به نمایش آثار هنری اختصاص داشته و بصورت رسمی به فروش آثار هنرمندان می‌پردازد. نمایش آثار در یک گالری شانس دیده شدن آن اثر توسط هنرمندان، اساتید، علاقه‌مندان و خریداران آثار هنری را بالا خواهد برد. پس از آن‌که آرشیو با کیفیتی از آثار خود تهیه کردید برای نمایش آثار خود به سراغ گالری های هنری رفته و با آنها ارتباط بگیرید. در این مرحله مهم این است که نا امید نشوید. ممکن است یک گالری به شما «نه» بگوید. نا امید نشوید و به سراغ یک گالری دیگر بروید.

۳- آثار خود را در فروشگاه‌های اینترنتی آثار هنری عرضه کنید.

ممکن است در حین برگزاری نمایشگاه خود در گالری و نگارخانه ها، مشتری برای اثر شما پیدا نشود و یا اصلا موفق به جلب نظر گالری ها برای نمایش آثار خود نشوید. فروشگاه‌های اینترنتی آثار هنری فرصت مناسب دیگری برای فروش است که اثر شما را به طیف وسیعتری از مخاطبان نمایش می‌دهد.

۴- آرت‌شاپ

وب‌سایت «آرت شاپ» یک مارکت آنلاین هنر ایرانی ست که به هنرمندان، گالری‌ها، مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری در انتخاب، معرفی و خرید و فروش آثار کمک می‌کند.

Rating: 5.0. From 2 votes.
Please wait...
به اشتراک گذاری

درباره نویسنده

۱ دیدگاه

  1. از راهنمایی های خوبتون ممنونم.موفق باشید

    No votes yet.
    Please wait...

شما هم نظر دهید